12 ژانویه 2022 - آخرین تحقیقات نشان می دهد زنان بارداری که از برنامه ی غذایی مغذی پیروی می کنند، در مقایسه با زنانی که رژیم غذایی ناسالم دارند، کمتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری هستند.

محققان دانشگاه Turkuو بیمارستان‌های دانشگاه تورکو بیش از 350 زن دارای اضافه وزن را برای ارزیابی رابطه ی بین دیابت بارداری و مصرف غذا، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

در طول کارآزمایی، هر یک از شرکت‌کنندگان یک گزارش غذایی روزانه را برای تشریح رژیم غذایی خود پر کردند و بعداً بسته به کیفیت و پتانسیل التهابی رژیم غذایی خود، رتبه‌بندی شدند.

نویسنده ارشد این مقاله، دکترLotta Pajunen ، گفت: نتایج تحقیقات ما نشان می دهد که پیروی از یک رژیم غذایی سالم در اوایل بارداری خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش می دهد.

بر اساس این یافته‌ها، شرکت‌کنندگانی که امتیاز شاخص التهابی رژیم غذایی آنها بالاتر بود، بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بارداری بودند.علاوه بر این، نتایج نشان داد که مصرف مقدار زیادی چربی نیز با ایجاد دیابت بارداری مرتبط است و چربی های اشباع، التهاب را در بدن تشدید می کنند.

پروفسورKirsi Laitinen، گفت: خوردن سبزیجات، میوه‌ها، انواع توت‌ها و محصولات غلات کامل و همچنین چربی‌های غیراشباع دارای اهمیت ویژه‌ای است.این نوع از مواد مغذی و غذاها باعث کاهش التهاب در بدن و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری می شود.

وی افزود: مادرانی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند یا چاق هستند، به احتمال زیاد از راهنمایی های تغذیه ای در اوایل بارداری بهره مند خواهند شد.مطالعات قبلی نشان داده است که تعداد نگران کننده ای از زنان باردار اضافه وزن دارند و چاقی به عنوان محرک ایجاد دیابت بارداری شناخته شده است.

مجموعه ی کامل نتایج این تحقیق را هم اکنون می توانید در مجله اروپایی تغذیه مطالعه کنید.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2022/jan/gestational-diabetes-can-be-prevented-by-nutritional-intake-academics-say.html